Historie největší kosmetické společnosti světa L’Oréal

Eugene SchuellerEugene Schueller byl člověk výjimečných schopností, vizionář, skvělý chemik, žurnalista a obchodník. Když člověk pročítá jeho životopis, trošku jeho životní příběh připomíná cesty Járy Cimrmana. Ten také na co sáhnul, to se mu povedlo – ať to bylo v jakémkoliv oboru. Rozdíl mezi oběma pány je ten, že Eugene byl skutečná osobnost s přesahem jeho díla až do dnešních dnů. Jára je sice krásná legenda, ale v legendách také zůstává.

Když Eugene Schueller v roce 1904 úspěšně dokončil chemickou univerzitu, připravuje se pilně na založení vlastní společnosti, kterou později budeme znát jako L’Oréal. Schueller tenkrát koketoval také s industriální chemií, ale začínající obor krásy byl pro něho atraktivnější. Musím také uvést, že tenkrát byly hygienické návyky na zcela jiné úrovni. Lidé se koupali jednou týdně a osobní péče byla ještě v plenkách.

Eugene SchuellerNicméně mladý chemik začal výzkum a v roce 1907 představil světu nové složení barev na vlasy, které byly šetrnější a nabízely nesrovnatelně víc odstínů, než dosavadní výrobci. To bylo naprosto průlomovým produktem, který o rok později patentoval, a v roce 1909 již byla jeho vysněná firma realitou.

Jak je ale známo – i zázrak potřebuje reklamu – vizionářský Schueller využíval zejména časopisu La Coiffure de Paris, kde svými články produkt propagoval. Jen na okraj – tento časopis později koupil.

Mladý podnikatel najal kadeřníky z bývalého ruského carského dvora a vytvořil něco jako hvězdný propagační tým, se kterým přesvědčoval pařížské salony, aby používali jeho barvy. Jelikož barvy byly vysoké kvality, nabízely nejpestřejší nabídku odstínů na tehdejším trhu a hlavně byly šetrnější k vlasům, než cokoliv jiného v té době lidé znali, nebylo to těžké. O rok později najímá loreal02Schueller tým obchodních reprezentantů a brzy zásobuje svými barvami celou Francii. Následně Itálii, Anglii, zbytek Evropy a odebírat začala i severní Amerika a Brazílie.

Zdá se to být jako snadná pohádka, avšak uvědomte si, že v té době Evropou burácela první světová válka a priority lidí tím byly zásadně ovlivněny. Boom Schueller zaznamenal po válce. Ženy o sebe začínají více pečovat, zkracují se sukně, ženy pracují, vydělávají vlastní peníze a budují kariéry a s tím jdou ruku v ruce nové potřeby. Také nastupuje kult Hollywoodu a filmových celebrit, díky kterým si Schueller uvědomil, že nový trend barev bude blond.
dorKdyž jsem v úvodu podotknul, že na počátku své kariéry Eugen koketoval s industriální chemií, tak svůj nápad neodložil – v roce 1925 zakládá v Rusku továrnu na plasty, laky a celuloid. Nicméně továrna se stává jen zdrojem dalších příjmů bez většího významu a Schuellerovy pozornosti. Společnost L’Oréal je tímto krokem ještě více posílena a své první místo na trhu si dláždí také novou barvou d’Or, která vytváří nádherně zlatavý odstín. Ten navíc neničí strukturu vlasu, a tak jej všichni chtějí. Eugene loreal05věřil, že jednou všechny brunetky budou chtít být blondýny. A nutno dodat, že svou vizi dobře pojistil masivní reklamou.

Přicházela řada produktů a v době, kdy si lidé myli vlasy ještě ne úplně často, se snaží osvětou a reklamou přivést alespoň ženy k vyšší a častější hygieně, což se mu daří. Akvizice monsavonznámé francouzské značky Monsavon a modernizace její výroby upevnily Schuellerovu pozici a od toho okamžiku byl L’Oréal nezadržitelný. Mimochodem – do sídla společnosti Monsavon v Clichy se později přestěhovalo sídlo celého L’Oréalu. Také později, v roce 41, představil řadu nových mýdel Monsavon, s přidaným mlékem. Mýdla pak byla jemnější a šetrnější.

loreal03Schueller vycítil sílu filmu a zaměřil se na americké movie stars, jejichž blond vlasy ovlivňují dodnes miliony žen po celém světě. Eugene byl skutečným průkopníkem propagace. Roku 1933 zakládá „Votre Beauté“, první beauty časopis na světě a vstupuje do zcela nové dimenze marketingu. Jako první využívá billboardy na domech překrývající i dva bloky, první využívá rádio pro svou reklamu a defakto dává vzniknout reklamnímu „jinglu“ tak, jak jej známe dnes.

Dalším a doslovloreal04a přelomovým produktem byl v roce 1933 první šetrný šampon bez mýdla na vlasy pro domácí použití. Zatímco doteď si ženy myly vlasy mýdlem nebo bylinkami anebo jim jejich kadeřník svařeným mýdlovým extraktem vlasy umyl, L’Oreál podchytil zcela nový trend péče sama o sebe doma. Ženy už nemusely ke kadeřníkovi, když chtěly mít umyté a krásně provoněné vlasy, jednoduše si otevřely vlastní malou (tehdy litrovou) lahvičku s šamponem. Abyste lépe pochopili význam té velikosti – do té doby byly šampony dodávány pouze do salonů ve velkých nádobách, výhradně pro salonní použití.

Pozdější období bylo díky výzkumu a vývoji jen řadou dalších patentů a přelomových novinek. L’Oréal otvírá vlastní školu kadeřníků, jejichž síť se postupně rozprostírá po celém světě a právě globální nadhled dal kdysi vizionářskému chemikovi neotřesitelný post jedničky kadeřnického a kosmetického průmyslu.

Eugene Schueller byl géniem nejen pro L’Oréal, byl tvůrce celého trhu s přídomkem „Beauty“ a položil základy kosmetice tak, jak ji dnes známe. Bez jeho génia by nebyl svět takovým, jakým je teď. Eugene zemřel ve věku 76 let v roce 1957.

Napsat komentář